Mindenkinek jár egy kávészünet valamilyen érdekes témával

Kávészünet

A leghidegebb városok, leghidegebb mért hőmérsékletek [22]

2016. december 06. - Harmat Árpád Péter

Itt a tél és az első nagyobb hidegek időszaka, amikor hőmérőnk higanyszála a mínusz 5-10 fok környékére "téved". Nehezen viseljük, panaszkodunk is miatta, pedig ezek a hőfokok sehol nincsenek az igazi nagy hidegekhez képest. De nézzük: hol és milyen hőmérsékletek jelentették a tél nagy "legjeit" a világban és Magyarországon.

vosztok.jpg

A történelem során az eddigi leghidegebb hőmérsékletet 2010 augusztus 10-én mérték az Antarktiszon: mínusz 93,2 fokot! (Nem elírás: MÍNUSZ 93,2 FOKOT!) A mérés pontos helye: a jeges kontinens keleti fennsíkjának egyik hegyvonulata, mégpedig 3900 méteres magasságban. Sok helyen hivatalos rekordnak a Vosztok kutatóállomás, 1983-as mérését tekintik, ami -89,2 fok volt! Egyébként az úgynevezett antarktiszi plató a Föld leghidegebb és legsivárabb vidékei közé tartozik, gyakorlatilag mikroszkopikus léptékben sincs ott élet.

Ami az országok összevetését illeti: egyértelműen Oroszország tekinthető a Föld leghidegebb államának. A bolygó leghidegebb, állandóan lakott települései is itt találhatóak. A szibériai Verhojanszk és Ojmjakon városokban ugyanis mínusz 70 - 71 fokot is mértek már, 1892-ben, 1926-ban és 1933-ban is. A jakutföldi települések 750 méterrel vannak a tengerszint felett és éves szinten óriási hőingások jellemzik vidéküket. Miközben nyáron plusz 35 fok is lehet, télen a mínusz 50-60 fok sem ritka. Ojmjakonban 2200 -an élnek, nagyrészt halászatból. A településhez vezető főútvonalat, a Kolima-autópályát a szovjet időkben GULAG -ra ítélt politikai foglyokkal építtették meg. Külön érdekesség, hogy Ojmjakon városában, a téli időszak alatt egyetlen járművet, autót gépet sem lehet fűtetlen helyen hagyni, különben úgy szét fagynak a -40 - 50 fokban, hogy tavaszig lehetetlenség használni őket. A környék központja, a 270 ezer lakosú Jakutszk, a Léna folyó bal partján fekszik az északi sarkkörtől alig 450 kilométerre. Itt 1933 február 6-án egy meteorológiai állomáson -67,7 fokot mértek. 

vosztok_jakutszk.jpg

Jakutszk -53 fokban

A szibériai vidékek mellett az orosz fővárosban, Moszkvában is óriási hidegek fordulnak eló. Gyakori januárban a mínusz 20 fok alatti hideg. Legutóbb 2013/14 telén több napon keresztül volt mínusz 25 fok, korábban pedig 2006 -ban mértek -30 fokot. A Moszkvában mért leghidegebb hőfokot 1940-ben rögzítették, amikor -42 -t jeleztek a hőmérők.

Oroszország után Mongólia és Kanada következnek a hidegrekordokat illetően. A világ leghidegebb városai közé tartozik a mongol főváros Ulánbátor, ahol az évi átlag hőmérséklet mínusz 4 fok. Télen átlagosan mínusz 20-25 fok van (néha lecsökkenhet akár mínusz 50-re is), nyáron viszont 15-18 foknál nemigen van melegebb. Ugyancsak extrém időjárás jellemzi a kanadai Winnipeg városát (gúnynevén: Winterpeg várost), ahol az évi átlaghő 2,6 fok a préri pusztaságának is kiszolgáltatva.

Ugyancsak extrém hidegeknek tekinthető észak Európa. A kontinens egyik legészakibb városa a Norvégiához tartozó Spitzbergák szigetcsoport fővárosa: Longyearbyen, 2000 lakossal.  A település érdekessége a rengeteg környéken élő jegesmedve és az a törvény, mely tiltja súlyos betegek vagy halál közelében lévők ott tartózkodását. A temetkezés ugyanis nem oldható meg a szigeten a permafroszt talaj miatt.

Végül a hideg helyek közt meg kell említeni az USA -hoz tartozó Alaszkát is. Barrow az USA legészakibb települése a Jeges-tenger partján, 4000 ember lakhelye, és már az északi sarkkörön is túl fekszik (5 fokkal). Az Északi-sarktól 2100 km választja el. Az év közel felében nulla alatt marad a hőmérséklet, ráadásul télen, november közepétől január végéig fel sem kel a nap.

vosztok_homeres.jpg

Ojmjakonban épp -52 fokot mérnek

Ami a történelmet illeti: az egyik legemlékezetesebb hideg a XX. században a második világháborúhoz kötődik. A hitleri német hadsereg 1941 és 1944 közt súlyos harcokat vívott a Szovjetunióban, melyben döntő szerepe volt a nagyon hideg orosz télnek. "Tél tábornok" jelentősen szerepet játszott a moszkvai csata német kudarcában és sajnos sok-sok magyar katona halálában is a keleti fronton.  A második magyar hadsereg 1942 végén és 1943 elején a Don folyó partján állomásozott és ebben az időszakban többször előfordult a mínusz 30 körüli hőmérséklet. Katonáink közül százak fagytak meg a lövészárkokban.

Egy frontnaplóban (zalai levéltár), 1943 január 14-nél a következő bejegyzés szerepel:

A 2. hadseregnek a szovjet főtámadásba torkolló egyetlen ellentámadásához csoportosult volna, de a rossz időjárási és útviszonyok - méteres hó, mínusz 40 fok - miatt csak egyes részei érkeztek meg a támadás tervezett időpontjára.

Több más forrás is -30 és -40 közti hőmérsékleteket rögzített 1943 januárjára, amikor a Donnál harcállást foglaló magyar katonákra óriási orosz túlerő zúdult. Katonáinknak őszi időjáráshoz igazodó ruháikban kellett egyszerre megküzdeniük az iszonyú hideggel és a sokszoros túlerőben érkező (ráadásul gépesített) szovjet csapatokkal.

adonnal.JPG

Ami hazánkat illeti

Jelen korunkban a legtöbb extrém hideg nap Magyarország területén az északkeleti régióban fordul elő, nagyobb városainkban pedig a legkevesebb, köszönhetően az úgynevezett városi hőszigetnek. Extrém hidegről a meteorológusok akkor beszélnek, ha a minimum-hőmérséklet -10 Celsius-fok alá süllyed, illetve ha a napi középhőmérséklet nem haladja meg a -5 fokot. Rendkívül extrém hideg napok, -20 fok alatti hőmérséklettel, leginkább Somogy és Zala megye térségére jellemzőek, köszönhetően annak, hogy „szélvédett helynek” számítanak. A -10 Celsius-fok alatti napi középhőmérséklet ugyanakkor már szintén az északkeleti országrészre jellemző leginkább, mivel itt fordul elő legtöbbször télen a párás, ködös, zúzmarás, borult idő. Hideg-betörések alkalmával, vagyis a hidegfront mögött beáramló légtömeg hatására pedig itt erősebb a szél, mint az ország délnyugati részén. A tartósan extrém hideg legalább öt napon keresztül tart, és leginkább a Tiszántúlt jellemzi. Tartósan rendkívül extrém hideg kizárólag a Nyírségben fordul elő.

A határon túli területeket nézve Brassó közelében 2012-ben Bodzafordulón mérték a leghidegebbet: mínusz 32,5 fokot, mégpedig egy meteorológiai állomáson (ugyanitt 2005-ben -35 fokot mutattak a hőmérők). Ha rekordokat nézzük:

-Hazai abszolút minimum-hőmérséklet: -35 °C Miskolc-Görömbölytapolca, 1940. február 16.
-Legalacsonyabb napi középhőmérséklet: -26,8 °C Baja, 1942. január 24.
-Legalacsonyabb napi maximum-hőmérséklet: -23,0 °C Kecskemét-Miklóstelep 1942. január 24.

A hideg nagyon relatív dolog. Nálunk Magyarországon a nulla alatti hőmérsékletek kifejezetten hidegnek számítanak, de Földünk számtalan térségében az év nagy részében ez a jellemző hőmérséklet. Ezeken a helyeken csak -20 - 30 foknál kezdenek igazi hidegről beszélni. Úgyhogy ha belegondolunk: nem is biztos, hogy sok okunk lehet panaszra. :-)

 Köszönjük a szokatlanul magas, 38 ezres nézettséget! :-)

Ha érdekesnek találtad, kövess bennünket a Facebook -on is!

belyegkep2.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kaveszunetben.blog.hu/api/trackback/id/tr6612027421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmarc 2016.12.07. 11:56:36

Azért az nem igaz, hogy Ojmjakonban nem lehet autót kint hagyni. Az Ural, meg UAZ simán elindul, csak a benzintank meg az olajteknő alatt kell egy kis szalmatüzet rakni, hogy a kocsonyás benzin és olaj folyós legyen, aztán mehet. :)

Fritz Gerlich 2016.12.07. 13:35:50

@gmarc: .... rakjál csak tüzet a benzintank alá. :-) Nem fogsz fázni attól, ami utána következik. Agysebész :-))))

exterminador 2016.12.07. 13:35:57

Longyearbyen a többi általad említett helyhez képest nem is hideg. Fűti a Golf-áramlat. Télen nemigen szokott a hőmérő -20, -25 fok alá menni.

Bekre_Pál 2016.12.07. 13:36:34

Mindegy mert Bakondi elvtárs felkészült.

Peetee 2016.12.07. 13:36:36

@gmarc: Így van, alágyújtanak, felmelegítik, és úgy indítható. Ha már jár a motor, aznap nem állítják le ameddig használni akarják.

gabroca 2016.12.07. 19:40:10

amikor kifehéredik a beton nagy hidegben, az az igazi...

csentecsa 2016.12.07. 19:40:15

@Fritz Gerlich: Magyarországon is csinálták. Kicsi az esélye, hogy felrobban.

Barbaarb 2016.12.07. 19:40:19

@Fritz Gerlich:

Nem néztél te túl sok akciófilmet?

dívamacska 2016.12.07. 19:40:28

Fritz Gerlich, meg fogsz te lepődni, de tényleg így szokták elindítani arrafelé a befagyott autókat, tévében is láttam. Gondolom, sikerült (áldozatok árán) kifejleszteniük valami kevésbé rizikós kivitelezést.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2016.12.07. 19:40:49

@Peetee:
azért ez így nagyon nem működik. igen én is láttam olyat hogy tüzet raktak a kocsi alá. de biztosan nem olyan okból, hogy az 1 hetet állt kocsit így olvasszák fel.

abban viszont igazad van, hogyha egyszer valami beindult, akkor azt nem állítják le. úgy kb 3-4 hónapig.

Burpi Turpi 2016.12.07. 19:41:03

@Peetee: és kurblizzák vagy a fűtött házból hozzák az akksit bele :)

gmarc 2016.12.07. 19:41:52

@Fritz Gerlich: Szélsőséges égahjlatok c. dokumentumfilm, "hideg" c. részében meg is tekinthető, ahogy alágyújtanak egy fáklyával. A gázolajtanknak is. Ha nem szivárog sehol, akkor nincs mitől tartani, nem megforralni kell a benzint, hanem pár fokot emelni rajta, hogy ne legyen kocsonyás. :)

Hollandexxonvaldez 2016.12.07. 19:42:25

Gmarc hozzászólásához.a haverom a 90-es években kamionozott.Skoda Liaz nyergessel járt Oroszországba.a fülkében benzinkályhája volt,amikor kiállt egy kamionparkolóba,a német,holland,dán kamionosok hozzá mentek át melegedni.mesélte hogy néha a fülkében 10-12-en is voltak.hanem -40-45fok... reggel csak nem óhajtott indulni a német meg a holland Mercedes kamionja.az oroszok segitettek,nagy lapos tálca,bele 20liter gázolaj-benzinkeverék,alágyújtottak.szoktam tőle kérdezni hogy "és az a rengeteg műanyag szar hogy birta a Merci alján?" "kibirta,ami elégett az elégett,de a kamion ment tovább. másik ismerős valahol Jekatyerinburgban volt a 90-es évek elején...na ő is elmondta: "gyerekek,ott nincs hóeltakaritás,a város útjain 40centi letaposott hó-jég van.Ladák-Volgák szöges gumikkal 100-as tempo,a városban.fagyálló? minden lakásból jön le a kábel,és az be van dugva a hűtőben levő melegitőbe,mert nincs az a fagyálló,ami kibirja a -40-45fokot.ja és annyira becsületesek,hogy egyik se huzza ki a másik autójának kábelét még kibaxásból se"

Dr Dee 2016.12.07. 19:42:31

Én is így láttam,hogy valóban tüzet raknak az autók alá.
Személy szerint a leghidegebb amit megéltem az a -27fok volt.

Recensens 2016.12.07. 19:50:52

Szerintem aki egy benzintank alá tüzet rak, előbb köszönjön el a hozzátartozóitól! :-) Ja és ha lehet ne a lakásom közelében csináljátok, légyszíves! :-))))

jolankovacs 2016.12.07. 20:26:08

Sok évtzede a falunkban az Ikarusok alá is begyújtottak, ha a hajnali "háromhuszas" lefagyott. Lavórba gázolaj, valami rongy egy botra meggyújtva, 10-15 perc melegítés után beindult.

efi 2016.12.08. 14:50:44

A hőszigetről.
A meteorológiai hőmérők igen jelentős hányada a településeken vagy annak közelében van (sűrűn lakott helyeken nem is igen lehet máshogy). Természetszerűleg többet is mérnek, mint mondjuk 20 éve (több ház, autó, légkondi). Aztán erre alapozva ki van jelentve, hogy globális felmelegedés van. Holott senki nem tudhatja, hogy nem állna-e vissza 1 hét alatt az 50 évvel ezelőtti átlag, ha egyszerre mindenhol mindent 1 hétig leállítanának és kikapcsolnának, mert ez nem kivitelezhető.

Kopasz Szuzukis 2016.12.08. 14:50:54

Ali volt katona a 80-as évek előtt, az ismerhette a TIKALOR nevű jószágot. Egy beépített benzinfáklya, amivel a csepzonok, nyuszibuszok olajteknőjét melegítették. NYÍLT lánggal.

Fortress 2016.12.08. 14:56:49

A "tél tábornok" kifejezés szemléletesen mutatja, hogy a második világháborús orosz sikerek a keleti fronton legalább annyira voltak köszönhetőek az extrém hideg orosz télnek, mint egy zseniális tábornoknak. És ez valóban igaz is.