Érdekes témák egy kávé mellé

Kávészünet

A Mars-utazás és Mars kolónia problémái [29.]

2017. június 30. - Arte Peritus

A Marson soha nem járt még ember, pedig a második legközelebbi bolygó hozzánk. A két égitest mozgását vizsgálva átlagosan 225 millió km -nyi távolságra van tőlünk, néha 60 millió km -re is megközelítjük egymást, - mint legutóbb 1988 szeptemberében, amikor csak 58,7 millió km volt a távolság - de a legtávolabbi pontokon 402 millió km is lehet közöttünk. Legközelebb egyébként a Vénusz van hozzánk: 42 millió km, ha közeledik és 258 millió km a legmesszebbi pozíciójában. A Vénusz bár méretét tekintve nagyon hasonló a Földhöz, felületén állandóan 400-500 fokos a hőség, így gyakorlatilag lehetetlen célpont a számunkra. Ezzel szemben a Mars némileg "barátságosabb" adottságokkal bír, globális átlag-hőmérséklete a földi Antarktiszéhoz hasonló: -60 fok. A jellemző a 50-100 fokos fagypont alatti hőmérséklet (bár kevés helyen és ritkán plusz fokok is előfordulnak, sőt akár 20 fokig is eljut a hőmérséklet a marsi egyenlítőnél). A napi hőingás ugyanakkor óriási: míg nappal - főleg nyáron - elérheti a 0 fokot, addig éjszakára visszahűl a klíma 80-100 fokkal (fagypont alá). 

mars_es_naprendszer.jpg

Fontos, hogy nagyon erős - számunkra halálos -  a bolygófelszínen tapasztalható sugárzás, nincs sehol víz, - vagy csak nagyon kis mennyiségben fagyottan - és sokkal kisebb a gravitáció is, mint a Földön (az itteninek csak egyharmada, hiszen a Mars tömege nyolcada csupán a Földének, felszíne pedig egynegyede). A Mars sokkal kisebb a Földnél, 145 millió km2 -es felszíne majdnem annyi, mint bolygónk összes szárazföldje együttesen, nem kalkulálva a tengerekkel és óceánokkal. (Vagyis Mars felszín = Földi kontinensek, a tengerek és óceánok nélkül)

A Marson gyakorlatilag szinte nincs légkör  (a felszíni légnyomás 0,75% -a a földinek), és a kevéske légkörnek is 95% -a szén-dioxid. A bolygófelszín a sok vasoxid miatt vörös színű, mindent por borít és hatalmas kanyonok szabdalják a tájat. Rengeteg vulkán és kráter található a Marson, melyek együttesen kihalt, monumentális és idegen hatásúvá teszik a bolygót. A Valles Marineis szakadék 7 km mély és 200 km széles (nem elírás). Az Olympus Mons hegy pedig 27 km (!) magas és 600 km az átmérője (mellette csak apró dombocska a Mount EverestA mostoha viszonyokat az ember csak űrruhában tudja elviselni, hosszabb távon pedig jól megépített, viharoknak és a sugárzásnak is jól ellenálló építményekben. (A Marsnak egyébként a Földhöz hasonlóan van holdja, mégpedig kettő is: a Phobos és a Deimos.)

Vagyis összefoglalva a Mars: hideg, sivár, barátságtalan, víz és levegő nélküli, halálos sugárzással "érintett" apró bolygó, melyen sem óceánok, sem növényzet, sem élet nincs (és talán nem is lesz soha). Legalábbis az eddigi kutatások ezt bizonyítják. Ám ha összevetjük a naprendszer többi bolygójával - például a már említett 500 fokos Vénusszal, vagy a gázóriás Jupiterrel - még így is messze a leginkább alkalmas arra, hogy egyszer lakhatóvá váljon. Az emberiség pedig meghódítandó célpontként is kezeli egy ideje, hiszen kedvező adottságai mellett a legközelebbi elérhető bolygó a számunkra.

mars_1.jpg

A Holdon 1969 -ben már járt ember (Neil Armstrong), sőt 1969 és 1972 közt még további 5 alkalommal sikerült megismételni a "bravúrt". A következő lépés most már az első bolygó (és nem hold) a Mars lenne. Ám 1969 óta eltelt 48 év és még mindig ott tart az emberiség, hogy csak tervezget erről. Sőt, elképzelhető, hogy csak 1-2 évtized múlva valósulhat meg az első Marsra szállás.

mars_4.jpgFelvetődik közben a kérdés: miért is akarunk ennyire a Marsra lépni és ott kolóniát létrehozni? Több ok is megemlíthető: első helyen áll minden felfedezés fő mozgatórugója, a tudományos kíváncsiság, ami 525 éve szerepet játszott a nagy földrajzi felfedezések megindulásában, illetve ami az elmúlt évszázadban arra ösztönözte az emberiséget, hogy meghódítsa a bolygó legmagasabb és legmélyebb pontjait. Kolumbusz Kristóf 1492 -ben felfedezte Amerikát, majd a XVIII. századra feltérképeztük az összes kontinenst. Jött a XX. század: Edmund Hillary 1953 -ban megmászta a Mount Everestet (a Föld legmagasabb pontját) 1960-ban Jacques Piccard leereszkedett a Föld legmélyebb pontjába (Mariana árok) 1969-ben pedig Neil Armstrong a Hold felszínére lépett. Az emberiség mindig újabb és újabb lépésekkel terjesztette ki határait és ismerte meg egyre táguló környezetét. Most ott tartunk, hogy reális céllá vált számunkra eljutni 60-80 millió kilométernyi távolságba és a Mars felszínére lépni. Ha ez sikeres volna, az ugyanúgy lökést adna a tudomány fejlődése számára, mint ahogyan Amerika felfedezése is egy új korszakba vezette az emberiséget. 

Ugyanakkor műszeresen már megjelent az ember a Marson: először 1971 december 2-án, amikor a szovjet Marsz-3 űrszonda sikeresen leszállt a Mars felszínére. Az amerikaiak (Viking szondák) 1976 július 20 -án tettek először műszeres leszállóegységet a bolygóra. Később 1997 július 4-én a szintén amerikai Pathfinder, 2008 -ban pedig a Phoenix űrszonda szállt a Mars felszínére. Legutóbb 2012 augusztus 6 -án a Curiosity érkezett a Marsra, és talaj illetve szikla mintákat tudott venni (önjáró berendezésével). Az eredmények bebizonyították: korábban a Marsnak volt légköre és atmoszférája.

Mars-kolónia

Csakhogy a Marsra szállás mellett mind több szó esik egy kolónia létrehozásáról is a bolygó felszínén, mely állandó telepként működne és egyúttal kiindulópontként szolgálna nagyobb létszámú emberi közösségek esetleges későbbi áttelepítésére. Az igazi kérdés: ERRE vajon miért lenne szükség? A Föld jelenlegi állapotából és Stephen Hawking sötét jóslataiból kiindulva: a Föld lakhatósága időben erősen korlátozott. Ez azt jelenti, hogy erőforrásaink kimerülése, környezetünk romlása (környezetszennyezés), az általános felmelegedés, az ózonlyukak tágulása és az egyre nagyobb klímaváltozás néhány évszázadon belül teljesen tönkretehetik bolygónkat. Ha az emberiség időben talál átmenekítési helyet egy másik égitestre, akkor az ottani körülmények folyamatos javításával alternatív élőhelyet biztosíthat magának a legrosszabb eset bekövetkezéséhez. (Nyilván a fő prioritás: megmenteni a Földet, csakhogy ez nem biztos, hogy sikerül.)

mars_2.jpg

A másik szempont: a csillagászok évtizedek óta tudják, hogy a Föld állandó veszélynek van kitéve a különböző meteorok, kisbolygók miatt, melyek előbb-utóbb eltalálhatják bolygónkat. Utoljára komolyabb ilyen katasztrófa 109 éve fenyegette a Földet. Ekkor a Tunguz-meteor csapódott Földünknek 1908 június 30 -án (pontosabban a felszín felett néhány kilométerrel robbant fel) de mivel "csak" 200 méteres átmérőjű volt, nem okozott globális katasztrófát. Ellenben 65 millió éve a dinoszauruszok kihalásáért felelős meteor 15 km -es átmérőjével már majdnem lakhatatlanná tette bolygónkat. Hasonló esemény sajnos bármikor bekövetkezhet. Ha a Föld egyszer egy 15-20 kilométeres átmérőjű kisbolygóval (vagy annál nagyobbal ütközne) az az emberiség kihalását okozná. Ha egy ilyen eseményt előre azonosíthatnának a kutatók, és rendelkezésre állna egy menekülési hely - például a Marson - akkor az emberiség egy részének lenne hova "átköltöznie". (De nyilván nem menekülhetne el mindenki.) Mindezek alapján talán nem túlzás kijelenteni: a Mars lakhatóvá tétele, a vörös bolygón emberi életre alkalmas telepek létrehozása az emberiség túlélése szempontjából fontos lépés. 

Hogy mikor kerülhetne sor arra, hogy ember lépjen először a Marsra? Nincs egyelőre fix, betervezett időpont. A NASA sajnos 2033 -nál előbbi időpontot nem tart valószínűnek, a 2012 -es alapítású holland Mars One szervezet pedig 2023 -as dátumot emleget (bár ezt módosíthatják). Az utazás időtartamát illetően is eltérőek a becslések, a legvalószínűbb az 1-1,5 év, ami iszonyúan sok. Ugyanakkor az USA komoly pénzeket költ olyan rakéta-programokra, melyek ezt jelentősen lerövidítenék.

mars_3.jpg

Egy állandó telep kialakítása rengeteg problémát vet fel: honnan lenne elegendő vize a lakóknak (tudnának e vizet nyerni valahonnan), biztosítható lenne e a folyamatos levegő-ellátás, alkalmassá tehető e a telep élelmiszer-termelésre (mint a Mars mentőexpedíció c. filmben), milyen problémákat szülne a kisebb gravitáció (gyakorol e káros hatásokat az emberi szervezetre), mennyire lenne veszélyes a sugárzás tartós hatása, ha a lakosok űrruhában ugyan de időnként kilépnek a felszínre, ellenállna e kolónia épülete a folyamatos (és pontosan nem ismert erejű) esetleges felszíni viharoknak és mikro-meteorit becsapódásoknak? Az említett problémák miatt a legtöbb szakértő a Mars barlangjaiban tartja leginkább kivitelezhetőnek az első telep létrehozását. A legfőbb eddig említett akadályok tudományos kérdések, de mi a helyzet az egyéb nehézségekkel?

Főként a szociológiai, társas problémák az érdekesek. Az emberiség eddigi története bebizonyította: MINDEN emberi közösségben előbb-utóbb felüti a fejét a széthúzás a szembenállás és idővel a háború vagy harc is. Hogyan lenne ez megakadályozható egy Mars kolóniában, ahol nincs lehetőség senkinek a távozásra, elmenekülésre. Milyen módon lehetne megakadályozni azt, hogy a kolónia lakói a folytonos bezártság és céltalanság miatt ne szenvedjenek mentális károkat? Hogyan kellene kialakítani a kolóniát úgy, hogy az legjobban hasonlítson a földi körülményekre? 

mars_kolonia1.jpg

A válaszokat ma tudós-csoportok keresik: az életfeltételek biztosításának kérdéseire mérnökök, fizikusok és csillagászok, a társadalmi kérdésekre pedig pszichológusok és szociológusok próbálnak megoldásokat találni. A hollandok évek alatt bővítendő egyelőre néhány száz lakosú, az amerikaiak távlatokban még nagyobb létszámú közösséget akarnak kialakítani a vörös bolygón. Minderre 30-40 éven belül kerülne sor. Én a magam 45 évével talán már nem érem meg az ügy végkifejletét, de a mai huszonévesek bizonyára nagy eseményként fogják végignézni - akkor már holografikus kijelzőkön - az első Mars-város kialakítását. Nagy esemény lesz, az emberiség fejlődésének egyik fordulópontja.

mars_kolonia2.jpg

Ám akár megérjük a Marsra-szállást, akár nem, érdemes lesz nyomon-követnünk a Mars "meghódítására" tett kísérleteket, az oda induló űrszondák felfedezéseit, a tudományos szenzációkat (melyekben szerintem lesz részünk)  és egyéb újdonságokat. A Mars az emberi kíváncsiság, tudás és találékonyság legújabb célpontja, ami önmagában érdekessé teszi számunkra.

Felhasznált anyagok:

  • Kereszturi Ákos: Mars - fehér könyv a vörös bolygóról. Magyar Csillagászati Egyesület, 2013.
  • Csillagaszat.hu portál
  • Rieth József: Anyagvilág rieth.hu
  • Mars bolygó - a vörös bolygó /web.archive.org/
  • Keresztúri Á - Tepliczky I.: Csillagászati tankönyv kezdőknek és haladóknak. mek.oszk.hu

 

Ha tetszett a poszt, keresd Facebook oldalunkat is!

2logo_kaveszunetben.jpg

2017.06.30.(12:42) 

A bejegyzés trackback címe:

https://kaveszunetben.blog.hu/api/trackback/id/tr5912630053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ágas25 2017.06.30. 13:54:16

Remek, korrekt poszt.

Arte Peritus 2017.06.30. 17:21:31

@Ágas25: köszönöm, nekem a tied is tetszett

BasilWaczak (törölt) 2017.06.30. 21:45:03

Egyenlőre az ember Marsra jutása is hiú ábránd,alapvető problémákat nem tudnak megoldani az oda úttal kapcsolatban.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2017.06.30. 21:45:07

"Ez azt jelenti, hogy erőforrásaink kimerülése, környezetünk romlása, az általános felmelegedés, az ózonlyukak tágulása néhány évszázadon belül teljesen tönkretehetik bolygónkat."

Erőforrásokból még jó ideig lesz új és újabb. Könnyebb itt erőforrások után nézni, mint kolonizálni a Marsot.
Környezetünk valóban romlik, a klímaváltozás is necces dolog.
Az ózonlyuk viszont "gyógyul". Talán ez az egy globális környezeti probléma, amiben sikerült eredményeket elérni.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.06.30. 21:45:48

Először telepítsük oda a bircát és a Föld rögtön sokkal élhetőbb lesz!

Cheraups 2017.06.30. 22:04:14

Van víz a Marson, fagyott állapotban, főleg a sarkoknál, de lehet hogy a föld alatt is. Ha nem lenne senki nem álmodozna kolóniákról mert képtelenség lenne a folyamatos vízutánpótlás a Földről.
A gravitáció nem alig harmada a földinek, hanem bő harmada.
Viharok nincsenek lévén alig van légköre, maximum egy kis szellő jön ki annyi légkörből.
A holland Mars One-t kár emlegetni, senki nem veszi komolyan lévén nem is komoly, az inkább egy médiahekk-szerűség, nincs mögötte semmi komoly.

Lesz ott kolónia, vagy Musk megcsinálja, vagy ha neki nem jön össze akkor kicsit később egy másik fanatikus.

6EQUJ5 2017.06.30. 22:12:47

Mondjuk az Atacama sivatagot könnyebben lehetne élővé tenni, mint a Mars felszínét, de azért érdekes projekt. Kérdés, hogy hosszú távon hogy viseli a szervezet az alacsony gravitációt. A bizonytalanba utaznak a kiválasztottak, de éppen ezért érdekes a dolog.

Dabos Gábor 2017.06.30. 22:34:39

Számomra meglepő, hogy milyen gyorsan elvetetted a Vénuszt és a Marsot favorizálod. Pedig egyre inkább kezdenek a Vénuszra is felfigyelni.
Gazdaságilag olcsóbb a Vénusz kolónizálása, mint a Marsnak. Mars távolabb van, a Vénusz közelebb, kevesebb hajtóanyag kell, gyorsabban lehet a felszerelést szállítani.
Vénusznak 0.9 még a Marsnak csak 0.4 földi gravitációval rendelkezik. Emiatt az emberi szervezet a Vénusz gravitációját jobban bírná.

Vénusz közelebb van a naphoz, és nem beszélve arról, hogy így erősebb a napfény, ergo akár 3x-or több energia állítható elő.
Vénusznak sokkal-sokkal sűrűbb a légköre, ennél fogva jobban szűri a napsugárzást.

Vénusz 500 fokos, ez a kijelentés nem teljesen igaz, a felszíni hőmérséklete tényleg ennyi, de a légköri már nem, az élhető légköri szinten, ahol emberi kolóniákat lehetne létesíteni, ott már csak 70 fokos. Igaz melegebb, de bírná az anyag is, kényelmsebb is ott élni.

Én meglepőnek találom, hogy pont ezen előnyök miatt a HAVOC programot még csak meg sem említed.
Lehet, hogy túl Star Wars-os a lebegő városok/hajók gondolata, de már egyre több tudós gondolja úgy, hogy elsőnek ez érné meg és nem a Mars.

kewcheg 2017.06.30. 22:47:20

Mi a Földre vagyunk" tervezve", a Föld pedig hozzánk.
Lelkibeteg nyomoronc lenne a leendő Marslakó, fél életét odaadná, csak még egyszer lássa a kék bolygót....Hawking tudóssal kapcsolatban pedig,hát hogyis mondjam....ép testben ép lélek...

Cheraups 2017.06.30. 22:47:37

@Dabos Gábor:
Vénusz: kénsavesők, a földi légnyomás kb. 100x-orosa, több száz fokos hőség.
Tehát csak azért nem sülsz meg elevenen, mert már előtte belehalsz a légnyomásba, ha csak nem oldódsz fel még előtte egy jó kis kénsav zuhéban.

Ehhez képest még a pokol is egy barátságos, vidám oázisnak látszik.

ecetes torma 2017.06.30. 22:48:03

Ez mekkora hülyeség már, ezen mindig ki vagyok akadva. A növekvő földi ózonlyukkal, a globális felmelegedéssel, az erőforrások kimerülésével nem tudunk mit kezdeni, (és ezért majd pár száz év múlva annyi lesz nekünk), de bezzeg a Földhöz képest minden tekintetben katasztrofális körülményekkel bíró Marsot majd lakhatóvá tesszük, és ez lesz a kiút. Na persze!
Ha felfedeznének egy olyan bolygót, amin a Föld jelenlegi éghajlati problémáinak mondjuk az ötszöröse lenne , akkor minden tudós lelkesedne, hogy itt a tökéletes lakható bolygó. De a Földdel sajnos nem tudunk mit csinálni. Nem. Majd a Marsot kolonizáljuk.
Amúgy menjünk oda szerintem is, de csak körülnézni.

Mark Bolt 2017.06.30. 22:54:59

Szerintem a Földet nem tudjuk annyira tönkretenni, hogy jobb kiindulópont legyen nála a Mars. Max túlnépesedjük, de akkor meg majd az éhen és szomjanveszés beszabályoz minket. :)

Ulrik 2017.06.30. 22:57:53

Miből gondolja bárki, ha átmegyünk másik bolygóra megoldódnak a problémák?
Itt sem sikerült még a Szaharát esőerdővé alakítani. Sz*rból akarnak várat építeni, amikor itt azon szenvednek, hogy a sok idióta ne pusztítsa el a tökéletes élőhelyünket.
A Földet sem mi tettük lakhatóvá, a Marsot sem mi fogjuk, legjobb esetben a gépek.

exterminador 2017.06.30. 23:04:48

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: de szkafander nélkül!
Bár őt küldhetnénk a Vénuszra is.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2017.06.30. 23:23:59

@toportyánféreg: Pontosan!

Lehet, hogy megoldható a Mars terraformálása. Egy biztos: a Földé könnyebben megy majd.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2017.06.30. 23:26:53

@Dabos Gábor: "Gazdaságilag olcsóbb a Vénusz kolónizálása, mint a Marsnak. Mars távolabb van, a Vénusz közelebb, kevesebb hajtóanyag kell, gyorsabban lehet a felszerelést szállítani.
Vénusznak 0.9 még a Marsnak csak 0.4 földi gravitációval rendelkezik."

A Föld "kolonializálása" pedig annál is olcsóbb. A Föld még a Vénusznál is közelebb van. 0 hajtóanyag szükséges ideérni. A Föld kb 1,00000000000000000-szoros gravitációval rendelkezik, pont jó lesz!

victor vacendak 2017.07.01. 05:30:50

Az egy dolog, hogy mennyi a Vénusz felszíni hőmérséklete, de a légnyomás cirka 90x akkora, mint a Földön. Szóval egy telepesnek elég szar napja lehet ott miközben kiviszi a kutyát sétáltatni.

A Mars... hát légkör nélkül baromi praktikus lehet hosszútávú kolóniában gondolkodni (és a NASA szerint nem is lehet az már visszaállítani)... nem is beszélve az alacsony gravitáció hatásairól az emberi szervezetre. De leglább nincs akkor szél, mint a Marsi című filmben.

CJKrisz 2017.07.01. 06:38:32

@victor vacendak: Légkör nélkül? Honnan vetted, hogy a Marsnak nincs légköre? Van annak, csak "kicsit" több benne a CO2, mint ami nekünk kellene, no meg ritkább is, kisebb a légnyomás, mint a földi 1%-a. De van. Mint ahogy olyan porviharok is, mint a Marsi című filmben. Globális, az egész bolygót érintő porviharok tudnak kialakulni. Sőt, a szél is tud fújni akár 250-el, más kérdés, hogy közel sem okoz akkora pusztítást, mint itt a Földön, hiszen nagyon kicsi a sűrűsége. Ez volt a hülyeség a Marsi című filmben, nem a porvihar. A 80km/h-s marsi szél nagyjából olyan, mint itt a Földön egy enyhe nyári fuvallat. Talán a port is alig kavarja fel.

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 08:15:51

@Dabos Gábor: Tényleg! A Vénusz tök barátságos. A légnyomás a földiének úgy százszorosa, és nagyon romantikus lehet kénsavas esőben andalogni :D

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 08:20:19

@Fermentátor: Egy terraformálásos akció valószínűleg többezer évig tartana, még akkor is, ha meglenne a technológiánk hozzá. És persze a jelenlegi tudásunkkal még akkor is ott van a kérdés, forgó vasmag hiányában vajon hogy lennénk képesek megtartani a légkört a bolygón?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2017.07.01. 08:21:47

Holdig is csak idegen segítséggel jutottak el, saját erőből azóta sem jött össze.
Persze álmodozni lehet, csak ne legyen kötelező....
Mint a tudomány nevű szekta dogmáinak a bemagolása, állami intézményekben...
Jah... az már az... :(

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2017.07.01. 08:23:41

Amúgy szépek a rajzok.
Ennél sokkal bénábbakkal "bizonyítják" az evolúció elméletet.

Six 2017.07.01. 08:26:30

@MaxVal BircaMan HJCD: ööö, feküdj inkább vissza és nyomd meg a nővérhívó gombot

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.07.01. 09:38:57

Mi a fenének kellene e Marsra menni? Columbus sem akart j földrészt felfedezni, hanem egy alternatív kereskedelmi utat akart találni India és Kína felé..

Ad Dio 2017.07.01. 09:39:54

@wmiki:

"Holdig is csak idegen segítséggel jutottak el"

Így van. Főleg ha az oroszok "idegennek" számítanak :-). Sajnálatos tény, hogy az ember lusta, ha nincs rákényszerítve, akkor csak dolgoz"gat". Egy háború vagy épp egy éles globális szemben állás nagyon szépen megsokszorozza az erőfeszítéseket. A hidegháború nélkül talán ma is csak terveznénk a holdra szállást. A marsi út pedig léptékekkel komplikáltabb vállalkozás, mint a holdra szállás. Ennek ellenére csak hajrá!

Ad Dio 2017.07.01. 09:45:51

@Fermentátor:

Régóta mondogatom, hogy az elkövetkező középhosszú, talán évszázadokra kinyúló időszak alaphangvétele konzervatív lesz, vagyis egyre több figyelem irányul majd a megőrzésre, az életfeltételek biztosítására határokon innen és túl. Kerülni fogjuk a nagy kockázatokkal járó technológiákat és alapvetően amit lehet alacsony erőforrás igénnyel oldunk meg, újrahasznosítható rendszerekben forgatva.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 09:49:29

"Nyilván a fő prioritás: megmenteni a Földet, csakhogy ez nem biztos, hogy sikerül."

A Mars kolonizálása, a Marsra való áttelepülés nyilván sokkal olcsóbb lesz, mint megóvni a Földet.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2017.07.01. 09:51:58

@Punxsutawney Mormota: Ezért is mondom, egyszerűbb a Földet javítgatni, mint a Marsot felhozni a mostani földi szintre.
Pláne, a gravitáció sem ugyanaz - tehát bármilyen klímaváltozás elé is néz a Föld, az még mindig jobb lesz a legjobban terraformált Marsnál.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 09:55:00

"de a mai huszonévesek bizonyára nagy eseményként fogják végignézni - akkor már holografikus kijelzőkön - az első Mars-város kialakítását."

Nem fogják. Egy Mars-teleptől nem várható semmiféle anyagi haszon, enélkül pedig senki nem fog beruházni komolyabb összegeket. Lesz majd egy állandó marsi bázis fél-egy tucat lakóval, oszt nagyjából ennyi.

A Holddal ellentétben a Mars még katonai vélokra sem használható a távolsága miatt, így nem fog megismétlődni az, ami a Holdra szállással történt.

Lehet, túl optimista vagyok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 10:01:00

@Punxsutawney Mormota:

"És persze a jelenlegi tudásunkkal még akkor is ott van a kérdés, forgó vasmag hiányában vajon hogy lennénk képesek megtartani a légkört a bolygón?"

Mormotácska, menj vissz aludni, nem vagy még egészen ébren.

A forgó vasmag a bolygó mágneses teréért felel. A légkörért meg elsősorban a gravitáció, a mágneses tér csak jóval kisebb mértékben: az főleg a Napból érkező töltött részecskék eltérítéséért felel.

A légkört csak az elszivárgás folyamatos pótlásával lehet megtartani, évente x millió tonna gáz pótlásával. Sziszifuszi munka.

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 10:13:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Akkor ennek olvass alaposan utána, hogy pontosan milyen összefüggés van egy bolygó mágneses tere és a légkör között. A Mars sem azért vesztette el a légkörét, mert alacsonyabb a gravitációja, mint a Földé.
Mágneses mező hiányában a napszél egyszerűen elfújja, elpusztítja a légkört.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.07.01. 10:14:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne: No ez az. Nincs piszkos anyagi érdek, illetve nagyhatalmi presztízs rivalizálás mint a holdprogram esetében. Tehát max az lesz, hogy valami őrült milliárdos szervez valami kurva drága egyszeri turistautat a bolygóra..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 10:38:27

@Punxsutawney Mormota:

Ezért írtam, hogy "elsősorban a gravitáció, a mágneses tér csak jóval kisebb mértékben". Az sem mindegy ui., mekkora a szökési sebesség a légkör legfelső rétegeiben.

Ágas25 2017.07.01. 10:38:42

@Lector Oris: Itt is van az a kevés, 6 000 ember. Respect. Gratulálok!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 10:39:30

@EU zászlót mindenhova!:

Egy ennél is őrültebb milliárdos már van, Elon Musk. Remélem, sikerülnek a tervei, én nagyon szurkolok neki.

Kládek Tibi (törölt) 2017.07.01. 10:44:35

@Punxsutawney Mormota: Túl sok sületlensiget óvas kend, a főd lapos, eccer és mindenkorra tessik mán mögjegyezni. Arra várunk, hogy a Viktor Úrunk mikor törli mán el az evolució elmiletet, mög csillagászati és egyib ostobaságokat a tankönyvekbül. Mint az Erdogan effendi. AKkor osztán tiszta, józan dógukra löhetne tanítani az ifjúságot, istenhitre mög tiszteletre az uralkodó iránt, a kutyaúristenit!

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 10:44:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Három elmélet van. Az egyik amit én írtam. A másik, amit Te írtál. A harmadik, egy kisbolygó bacsapódás, amely elfújta a légkört.
Ha van kedved, akkor nézz utána, hogy melyik valószínűsége a legnagyobb tudományos körökben. Én úgy tudom, hogy az általam leírtaknak, de hivatkozási forrás nélkül nem akarok beleállni egy vitába szombat délelőtt. Majd estére kikeresem :) Szép napot!

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 10:46:37

@Kládek Tibi: Jajaja, a deákokkal mindig csak baj volt. Egyszer majd jól deresre húznak miatta. :D

E.Katolnai 2017.07.01. 11:01:47

Spekuláció és álmodozás ... és "az álmodozás az élet megrontója"

gaszton42 2017.07.01. 11:04:32

Azok közül akik tényleg komolyan foglalkoznak a Marssal és annak betelepítésével senki sem emlegeti indokként a földi környezetszennyezést hanem amolyan biztonsági tartalékként tekintenek rá egy esetleges váratlan kihalási esemény elleni biztosékként. Ha jön egy aszteroida, olyan méretbe mint ami a dinoszauruszokt eltakarította a az emberi civilizáció végét jelentené a Földön, ez az egyetlen komoly indok a tudományos kíváncsiságon és a kalandvágyon túl.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 11:24:50

@Punxsutawney Mormota:

Nincs kedvem utánanézni, már régóta ismerem mindhárom elméletet. Nem ma jöttem le a falvédőről. A legutolsó, a kisbolygó a legesélytelenebb, élő cáfolat rá a Föld és a Hold. Ilyen mértékű légkörritkulást önmagában és legfontosabb tényezőként nem okozhatott.

Tudni kéne a marsi vastartalmú kőzetek korát, abból meg lehetne állapítani azt az időt, amikor még volt számottevő légkör.

Egyébként a gravitáció és a mágneses tér annyiban összefügg, hogy a Mars tömege kb. tizede a Földének. Ha volt is folyékony vasmagja, a Földénél jóval hamarabb kihűlt. Így a mágneses tér megszűnése és a gravitáció kéz a kézben engedte elpárologni a légkört.

"Három elmélet van. Az egyik amit én írtam. A másik, amit Te írtál."

Vedd észre, hogy veled ellentétben én a két legvalószínűbb elmélet közül nem választottam egyiket vagy a másikat. Szerintem mindkettő közrejátszott, fentebb egy okot is írtam - csak arról van szó, hogy szerintem a kis gravitáció hatása nagyobb volt. De erre nincs tudományos bizonyítékom, csak személyes vélemény.

Arte Peritus 2017.07.01. 11:25:45

@Ágas25: igen, köszi! (sőt már 7000) :-) Ez azt bizonyítja, hogy sokakat érdekel a téma. Én is foglalkozom vele egy ideje, próbálom nyomon követni az ezzel kapcsolatos híreket és szakirodalmat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 11:26:34

@gaszton42:

Seveneves. Nem pontosan ugyanaz, de elgondolkodtató. A harmadik rész kicsit - na nem is annyira kicsit - el lett baxva, de még így is az utóbbi kb. 10 év talán legjobbja.

Arte Peritus 2017.07.01. 11:30:20

@E.Katolnai: "... minden nagy találmány, tett és győzelem egy-egy álomból született"

Ágas25 2017.07.01. 11:34:19

@Lector Oris: Minden befektetett munka megtérül idővel.

csakférfi 2017.07.01. 11:37:06

@gaszton42:
Komolyan felmerült bennem hogy a tudósok és azok akik "kolonozálással" - élükön a nyomorék Hawking-al - akarják az emberiség problémáit megoldani. Olyan szinten vannak észbélileg mint egy 4 éves ovodás.
Jaj tönkre ment !!! Apuuuu vegyél egy újat!
Hisztérikák!
Bakker és ezek a vélemény alakító tiszteletet maguknak kívánó okoskák.
Dölyfös nagyurak akik a józam paraszti ésszel már mem rendelkeznek.
Erre büszkék.
Legyen tudós pride is!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 11:42:07

@csakférfi:

OK, hogy túlhájpolják, de azért szeretnék én értelmileg Hawking szintjén állni. :D Amúgy meg sajnos igaza vanabban, hogy nem ártana egy menedék, ha valami katasztrópa (aszteroida) okozna óriási pusztulást a Földön.

Esélye kicsi, de nem nulla. áadásul alaposan felfuttatná a tudományos és műszaki kutatást, fejlesztést, szóval irtózatos nagy pozitív hatás alenne a fejlődésünkre.

Inkább erre kellene pénzt költeni, nem pedig fegyverkezésre, háborúskodásra. Azt sem látom ui., hogy a fegyverkezésből mostanság annyi minden átszivárogna a polgári iparba, mint történt ez régebben.

Túlélő ... 2017.07.01. 11:44:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ... hogy milyen anyagi haszon rejtőzik egy állandó Mars telepben, még csak találgatják a szakemberek. A Mars ilyen téren terra incognita egyelőre. Lehetnek ott értékes ásványok, energiahordozók, amellett kiindulópont lehet más, újabb felfedezésekhez.

De nem csak emiatt akarják annyian a Mars telepet. Egy világkatasztrófa esetén a nagyhatalmak vezetői és milliárdosai oda menekülnének, mint az USA elnöke, és legfelső ezer családja, vagy az orosz elnök, a dubai emír és így tovább.

Ráadásul katonai szempontból is a vetélkedés tárgya lesz egy Mars bázis. Ha az amerikaiak ott lesznek, ott akarnak majd lenni a kínaiak és oroszok is, nehogy hátrányba kerüljenek.

É végül: az emberi civilizáció fejlődésének egy mérföldköve lesz a Mars kolónia (ahogyan a posztban is szerepel) és az emberiség tucatszám szponzorál olyan kutatásokat, melyek azonnali és közvetlen anyagi haszon nélkül óriási előrelépéseket jelentenek. Biztos vagyok abban, hogy egyes milliárdosokon kívül az amerikai kormány is gőzerővel dolgozik a Mars programon, mely azonnal felgyorsul, mihelyt egy globális katasztrófa híre berobban a köztudatba. (Ez lehet egy kisbolygó becsapódása lehet egy atomháború veszélye, mondjuk a ruszkikkal vagy a kínaiakkal esetleg Koreával) és lehet a terrorizmus legújabb veszélye: egy atombomba táska formájában, mondjuk Washingtonban vagy New-Yorkban felrobbantva.

gaszton42 2017.07.01. 11:49:09

@csakférfi: Szeretnék visszautalni arra amit írtam: "akik komolyan foglalkoznak foglalkoznak", ezalatt nem Hawkingot értettem hanem azokat akik tevőlegesen is csinálnak ezért valamit, például Elon Musk. A túlnépesedés a klímaváltozás a környezetszennyezés közül egyikre sem megoldás a Mars betelepítése, jelenleg évi 80 millióval növekszik a Föld lakossága, épeszű ember nincs aki szerint erre belátható időn belül megoldást jelenthetnek az űrvárosok és a Mars kolóniák.

BasilWaczak (törölt) 2017.07.01. 11:58:36

@Punxsutawney Mormota:
Pl. hatékony sugárzásvédelem.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2017.07.01. 12:14:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Inkább erre kellene pénzt költeni, nem pedig fegyverkezésre, háborúskodásra."

És például az emberi szervezeteknek is minek immunrendszer? Az is csak egyfajta "háborúskodás" a kórokozókkal, a rákos sejtekkel, stb., nem? Ahelyett, hogy az így elvesztegetett erőforrásokat a szervezetünk pl. gondolkodásra, teszem az a Mars terraformálásának megoldására használná fel! :XD
A fegyverkezés eltörlése - sajnos - nem realitás.

Arte Peritus 2017.07.01. 12:16:54

Idézet a poszt utólagos kiegészítéséből:

Műszeresen már megjelent az ember a Marson: először 1971 december 2-án, amikor a szovjet Marsz-3 űrszonda sikeresen leszállt a Mars felszínére. Az amerikaiak (Viking szondák) 1976 július 20 -án tettek először műszeres leszállóegységet a bolygóra. Később 1997 július 4-én a szintén amerikai Pathfinder, 2008 -ban pedig a Phoenix űrszonda szállt a Mars felszínére. Legutóbb 2012 augusztus 6 -án a Curiosity érkezett a Marsra, és talaj illetve szikla mintákat tudott venni (önjáró berendezésével). Az eredmények bebizonyították: korábban a Marsnak volt légköre és atmoszférája.

Reális a következő lépés: az ember Marsra juttatása.

Kládek Tibi (törölt) 2017.07.01. 12:23:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Persze hogy nem ma gyüttél le a falvédőrül, tegnap. Tudálékos, kioktatós kis geci bírkommentelő

csakférfi 2017.07.01. 12:25:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"de azért szeretnék én értelmileg Hawking szintjén állni. :D"
Megbocsáss de ennél én többre tartalak.Komolyan!!
Nincs igaza.
Ugyanis vannak olyan technológiák amik homlokegyenest ellentmondanak a mai "moder elveknek".
például "permakultúra"
Csak akkor a nagy multik nem tudnak sápot húzni a munkánkból.
Ráadásul már itt vannak az egyedi napelemek....
Szóval elmélkedik de nem gondolkodik.
Ellenben Veled!!
Nem véletlenül nyomorék.
"Ép testben ép lélek"
:) :)

csakférfi 2017.07.01. 12:31:41

@gaszton42: Nem a túlnépesedés a probléma.
"nem azért vannak éhezők a földön mert nem tudjuk jóllakatni az embereket.Hanem azért mert a gazdagok éhségét nem tudjuk kielégíteni"
Terézanya.

"Ha a szegények szenvedését nem a természet törvényei okozzák, hanem a mi intézményeink, nagy a mi bűnünk."
Charles Darwin
sajna ez van.

2017.07.01. 13:25:07

Érdekelt a téma, ám az első mondat után lett komolytalan. Ennyire nem készültetek fel? A Mars LAKOTT bolygó, ahol az emberiség már évtizedek óta jelen van és kapcsolatban is állnak a bolygó őslakóival, akik többnyire a földfelszín alatt élnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 13:39:37

@István Zsolt:

Olyannyira lakott, hogy a NASA nemrég hivatalosan is cáfolta, hogy gyerekrbszolga-kolóniát tart fenn a Marson:

index.hu/mindekozben/poszt/2017/07/01/a_nasa_hatarozottan_cafolja_hogy_titkos_gyerekrabszolga-koloniat_tartana_fenn_a_marson/

Azt pedig tudjuk, hogy amit a hivatalos politika cáfol, az az esetek többségében IGAZ!

Kéne szervezni egy flashmobot a marsbéli gyermekrabszolgák felszabadítása érdekében a budapesti USA nagykövetség elé. Meg persze egy Facebook-csoportot.

Argus_ 2017.07.01. 13:40:04

@István Zsolt: ha majd betöltöd a 9-et visszatérünk erre Pistike! Addig ne foglalkozz ilyen posztokkal. :-)

2017.07.01. 13:58:29

@Sir lovag: Mindig öröm olyanokkal vitázni, akik nem készültek fel, ám azonnal lekezelően, lenézően viselkednek. Itt az első videó, amiben már képi bizonyíték van az idegenekre: www.youtube.com/watch?v=7JF75gHk6oA&feature=youtu.be

A következő videóban olyan kiszivárgott jelenetek láthatók, amiket biztos valaki otthon készítette, hogy megtévesszenek minket. Mindenestre elég jól sikerültek:
www.youtube.com/watch?v=RfGDZzXsEBI
www.youtube.com/watch?v=GIsU7BWOiwg

A marsjáró nagyfelbontású képeinek elemézekor ezt találták (amúgy sok más érdekesség mellett): www.youtube.com/watch?v=9U2ey8_fLB0

Ha a próza jobban megy, akkor ezt is érdemes elolvasni. A hozzád hasonló alakok szerint kamu: goodethungary.blog.hu/2015/06/01/randy_cramer_17_ev_katonai_szolgalat_a_marson_es_a_szakadar_civilizacio_fajnemesito_marsi_koloniaja_

Innen úgy néz ki, hogy már évtizedes jelenlétünk van, amit eltitkolnak az emberiség előtt. Te miért titkolál el egy ilyen információt?

2017.07.01. 13:59:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mindkettőben benne vagyok, mielőtt a vállalti zsoldosok örökre lejáratják az emberiséget.

Argus_ 2017.07.01. 14:11:59

@István Zsolt: De most tényleg: te tök komolyan hiszel abban, hogy azon a kihalt kőbolygón fejlett idegen civilizáció él a "föld alatt"???

2017.07.01. 14:18:14

@Sir lovag: A hit a nem tudásból eredő feltételezés. Itt a hitnél már jóval több a bizonyíték. Amúgy ha még nem lepődtél volna meg teljesen, a Földön is él egy civilizáció a földfelszín alatt. A könnyebb érthetőség kedvéért: www.youtube.com/watch?v=4B2gGyfi6Ds

De ha bővebben is érdekel ki volt Móricz János: app.box.com/s/3b0zajd14x26hlq89ibd
Meg egy érdekesség itt: app.box.com/s/ldkv0ne9u5hp6ug7cddr

Ha pedig már megvan a megfelelő rugalmasságod: app.box.com/s/881r3c0mbhguugszopxs

2017.07.01. 14:19:41

@Sir lovag: A kihalt kőbolygónak van légköre, növényzete (igaz, elég gyér) és kiterjedt föld alatti barlangrendszere.

Argus_ 2017.07.01. 14:24:37

@István Zsolt: hogy a Földön is él a felszín alatt egy nem emberi civilizáció? Meg persze a Marson is? Ott is a felszín alatt. .... Hát ezek a lények nagyon szerethetik a barlangokat, a sötétet, meg a mélységi életet, hogy mindenhol csak a felszín alatt élnek. Meg kényelmes is így, mert így nem kellemetlen azt mondani, hogy léteznek, csak nem látszódnak. :-) Te is találkoztál már velük?

Arte Peritus 2017.07.01. 14:33:58

A Marson valóban léteznek barlangok, elég kiterjedt formában. Egyes felmérések szerint egy-egy ilyen barlang alkalmasabb lenne az első Mars kolóniának helyet biztosítani, mint a puszta felszín.

Persze a barlangot jelentősen át kellene alakítani, teljesen zárttá tenni minden szempontból (légmentesen), de alkalmasabb helyszín volna egy telep számára például azért, mert a mélybe nem jut el sem a felszínt érő erős ultraibolya sugárzás, sem a kozmikus sugárzást alkotó sok töltött részecske. Emellett a vékony légkör miatt a felszínt érő mikrometeorit-becsapódások sem éreztetik a hatásukat. Fontos körülmény, hogy a még szunnyadó, teljesen ki nem aludt vulkáni központoknál lévő magma hője a kőzetek repedéseiben lévő vízjeget megolvaszthatja.

A témában érdekes Keresztúri Ákos cikke. A szerző a Nyugat-magyarországi Egyetem tanára, a földtudományok doktora és asztrofizikus.
www.origo.hu/tudomany/vilagur/20070323barlangok.html

2017.07.01. 14:49:10

@Sir lovag: A földi történet nagyon régi. Egy előre észlelt meteorbecsapódás elől menekültek a föld alá az akkor még létező Atalntiszról és olyan társadalmat alakítottak ki, amiben amolyan dogmatikusan állnak a földfelszínhez, mint minden veszély forrásához. A technológiájuk még mindig meghaladja a miénket és nem nagyon akarnak kapcsolatot létesíteni a földfelszínnel.

A marsi történet is hasonló, erről többelmélet van. Az idegenekben nem hívő elmélet szerint a Naprendszeren belüli összeütközések következtében pusztult el a Mars és ekkor jött létre mai formájában a Hold. Ami ezzel a gond az, hogy a Hold nem ebből a Naprendszerből származik és belül teljesen üreges, a Föld pedig nem lett volna képes befogni egy ekkora égitestet. Nem hogy üreges, hanem belül merevített, amiből inkább mesterséges objektumra lehetne következtetni. Ezzel szinkorban állnak bizonyos ősi afrikai mondák is, akik szerint idegenek hozták ide. El is érkeztünk a másik elmélethez, ami egy pusztító űrháborúról szól és a Mars akkor vesztette el mindenét, amikor egy fegyverrel elszívták a légkörét. A másik se járt jobban, ma aszteroida övnek hívjuk a maradványait.

Ha érdekel az ilyen téma, itt találsz erről többet: app.box.com/s/hnvd7p0670u7yk6d7mkr
Ha pedig a Föld őstörténelme érdekel, arról meg itt: app.box.com/s/pz20looqv95ixfndkwqj

2017.07.01. 14:53:06

@Lector Oris: Sajnos én a két világ határán mozgok és mivel nincsenek megfelelő papírjaim, a tudomány nézőpontjából a határ túloldalán. Kattintsatok a linkre a nevem mögött.

Argus_ 2017.07.01. 14:55:55

@István Zsolt: .... nincs több kérdésem :-))))))))

2017.07.01. 14:58:57

@Sir lovag: Akkor nem is tudok égni a vágytól, hogy válaszoljak. :)))

Ha jobban megnézed, reggel még egy teljesen más világban keltél ki az ágyból, hogy ezeket megtudtad.

victor vacendak 2017.07.01. 15:27:08

@CJKrisz: "no meg ritkább is, kisebb a légnyomás, mint a földi 1%-a."

Aha, akkor szerinted az 1%-nyi az közelebb áll a "van"-hoz, mint a "nincs"-hez, ugye? Hát jó...

"De van. Mint ahogy olyan porviharok is, mint a Marsi című filmben."

Pont az 1%-nyi légnyomás miatt nem létezik olyan erős marsi szélvihar, ami a filmben bemutatott pusztításra képes. Vagyis az életben nem döntené fel a leszálló egységet. Sőt, még egy embert sem.

"Ez volt a hülyeség a Marsi című filmben, nem a porvihar."

Ha visszaolvasod, amit írtam fentebb, én nem a porvihart kérdőjeleztem meg, hanem a szél erejét. Még egy 300 km/h-s vihar sem fejtenei nagyobb nyomást, mint 35 km/s a Földön. Mellesleg nem csak ez volt baromság a filmben... nagyobb hiba, hogy a gravitációt sem mutatták be pontosan.

wolves84lb 2017.07.01. 15:35:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Nem fogják. Egy Mars-teleptől nem várható semmiféle anyagi haszon, enélkül pedig senki nem fog beruházni komolyabb összegeket. Lesz majd egy állandó marsi bázis fél-egy tucat lakóval, oszt nagyjából ennyi."

Na de honnan tudod te ezt itt és most, hogy mi várja az emberiséget a Marson? Sehonnan, ugye...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 15:48:18

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: inkább az összes libsit, vonulgassanak a Marson a köcsögfelvonuláson :)
Komolyra fordítva, klímaváltozás periodikus, ember kicsit hat rá maximum, a Föld meg köszöni, teljesen jól van. Csak tanulni kellett volna :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 15:49:59

@István Zsolt: a szíriuszi gyíkembereket, lapos földet, meg a kemtrélt kihagytad csodálatos elméletedből :-D

2017.07.01. 15:53:33

@enpera: Nem hagytam ki, a linkek között vannak olyan anyagok, amik foglalkoznak velük. A chamtrail nem ide tartozik és nem is nagyon foglalkozom vele. A lapos földről az a véleményem, hogy elméletben lehet lapos. :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 16:01:41

@István Zsolt: na , azért :) és a Niburu is lehet lapos, minek a fővárosa Attila :)

Argus_ 2017.07.01. 16:12:24

@István Zsolt: ... ja, megtudtam, hogy léteznek felnőtt (vagy annak tűnő) emberek, akik írástudóak ugyan - az önálló gondolkodás elvi képességével - és mégis képesek elhinni teljes agyamentségeket. Ez kicsit kiábrándító. Főleg, hogy nem kevés az ennyire alacsony szellemi képességű ember. Elkeserítő

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 16:34:17

@victor vacendak:

"Aha, akkor szerinted az 1%-nyi az közelebb áll a "van"-hoz, mint a "nincs"-hez, ugye? Hát jó..."

Egy hipotetikus vénuszi élőlény számára a mi légkörünk is közelebb van a nincshez, mint a vanhoz. :P A földi és a marsi légkör között sem látna komoly gyakorlati különbséget.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 16:41:06

@victor vacendak:

A szél erejéhez azért add hozzá az általa szállított por tömegét és mozgási energiáját is. A mozgási energia meg a sebesség négyzetével arányos. A finom port kisebb légnyomáson id fel tudja kapni a szél, mert a porszem tömegéhez képest nagy a felülete.

Túlélő ... 2017.07.01. 16:41:19

Lehetnek homokviharok a Marson. Íme egy tudósítás egy jelentős homokviharról, mely a Mars felületén tombolt márciusban:

24.hu/tudomany/2017/03/16/usa-nagysagu-homokvihar-tombolt-a-marson/

2017.07.01. 16:41:25

@enpera: akkor többet tudsz a Nibiruról, mint én. :) De ettől a dolog még létezik.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 16:44:39

@wolves84lb:

Jaj, igazán nagyon okos vagy.

Egyébként onnan tudom, hogy állandó kapcsolatban állok a marsi őslakosokkal, irányított lézersugár plusz kvantumkriptográfia, szóval meg se próbáld lehallgatni. Ők telepatikus lények, bár a telepátiájuk csak néhány száz kilométerig működik. Ahhoz elég, hogy az oda látogató földi betolakodókat meggyőzzék arról, hogy a Marson nincs semmi keresnivalójuk. Békés eszközökkel persze, háborút már tízmillió éve nem vívtak.

2017.07.01. 16:44:41

@Sir lovag: Az az elkeserítő, hogy egy rakás linkkel megtámogatva érdemesnek tartottalak arra, hogy egyáltalán szóba álljak veled. Míg te a dologról csak egy általános véleményt tudva itt játszod az okostojást, ami nem is lenne baj, ha nem lennél eleve lekezelő. Én ezt úgy hívom birka, aki a birkanetről érkező első véleményt hangoztatja. Ami nem lehet más, mint hogy bolond vagyok, pedig a kettőnk közötti tudáskülönbség a témában kirívó.

Argus_ 2017.07.01. 16:47:52

@István Zsolt: TUDÁS ???? Jesszus... te tudásnak nevezed azt, hogy beveszed, hogy a Föld belsejében titokzatos fejlett kultúra virágzik??? Ember ezt úgy hívják infantilis, naivitás és hiszékenység felsőfokon, egy 8 éves szintjén. (Elnézést az intelligens 8 évesektől.) :-))

2017.07.01. 16:51:07

@Sir lovag: Na és ha holnap bemondják a hírekben, hogy igaz? Akkor te csak simán elintézed egy kézlegyintéssel, ám én akkor is bolond maradok a szemedben.

Addig hogyan tájékozódtak a denevérek a sötétben, amíg fel nem találtuk az ultrahangot? Ha azt állítottam volna, hogy ultrahanggal, te simán a máglyára küldesz.

steery 2017.07.01. 16:52:19

@Dabos Gábor: Nem tudjuk, milyenek a felszíni viszonyok a Vénusz sarkvidékein. Könnyen lehet, hogy ott elég hideg van ahhoz, hogy komolyabb hűtés nélkül élni lehessen a felszínen. A szén-dioxid légkörből könnyű lenne oxigént előállítani. A nagy kérdés azonban a víz: nem tudjuk, vannak-e vízjég sapkák a sarkokon (valószínűleg nincsenek), illetve a talajban, légkörben mennyi víz található, amit kibányászhatnánk a telepek működtetéséhez. A sarkokon a napcellák nem sokat érnek, viszont ha vannak viharok, szélturbinákkal könnyű áramot termelni a sűrű légkör miatt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 17:16:13

@steery:

"milyenek a felszíni viszonyok a Vénusz sarkvidékein. Könnyen lehet, hogy ott elég hideg van ahhoz, hogy komolyabb hűtés nélkül élni lehessen a felszínen"

Kizárt dolog. Az állandó és vastag felhőréteg alatt eléggé kiegyenlítettek a hőmérsékleti viszonyok. A felszínre ui. nemigen jut le a napsugárzás, de konvekció (szelek) révén kiegyenlítődik a hőmérséklet.

"vannak-e vízjég sapkák a sarkokon"

4-500 C fokon? Amúgy 50-60GPa nyomás fölött lehet ilyen hőmérsékleten is jég, de a Vénuszon nincs ekkora a felszíni nyomás.

en.wikipedia.org/wiki/Triple_point#High_pressure_phases

Argus_ 2017.07.01. 17:19:42

@István Zsolt: én nem tartalak bolondnak, csak realitás érzék nélkülinek és hiszékenynek meg nagyon gyerekesnek. Hogy a túróba tudod elhinni azt, hogy egy FEJLETT civilizáció létezhet a Föld belsejében??? FEJLETT ember. Ha fejlett egy civilizáció, akkor az gépeket használ, terjeszkedik, közlekedik, nyüzsög, virágzik és millió jelét mutatja létezésének. Hogy a picsában volna ez lehetséges a tudtunk és nyilvánvaló jelek nélkül. Ezt csak gyermeki módon lehet elhinni.

registerz 2017.07.01. 17:28:37

@csakférfi: Miért kéne a dolgozó, tervszerűen családot alapító embertömegnek jóllakatni egy nem dolgozó, nyúlként szaporodó még nagyobb embertömeget? Erre válaszolj, léci!

2017.07.01. 17:29:55

@Sir lovag: Mi van akkor, ha olyan dolgokat tapasztaltam, ami teljesen más dimenzióba helyezi a realitás és érzékének fogalmát? A realitást az határozza meg, milyen kereteket ismersz hozzá. Ugye most neked teljesen más a realitás, mint az után, hogy megérkezne a postás 10 millió dollárral.

Amúgy most kezdődik az értelmes párbeszéd. Kérdéseidre válaszolva:
1. hogy tudom elképzelni, hogy fejlett társadalom élhet a Föld belsejében
inkább nézd meg ezt a videót, csak 10 perc, de van még két része, ha érdekesnek találod: www.youtube.com/watch?v=I17FylztsY0
2. Nem vagyok arról meggyőződve, hogy a fejlettség egyenlő lenne a terjeszkedéssel
3. Mi van akkor, ha a földfelszín lakóit (egyáltalán nem megharagudva ezért rájuk) veszélyesnek tartják önmagukra?
A gyerekest még alá is írom és örülök neki, hogy sikerült az iskolarendszeren úgy átjutnom, hogy gondolkodásomat nem az határozza meg, mit tanítottak nekem az iskolában, ami miatt ilyen felnőtt mindenki.

Master. 2017.07.01. 17:34:22

@steery: A Vénuszról elég sokat tud már a tudományos világ. Sajnos tökéletesen alkalmatlan bármilyen ember lakta kolónia befogadására, az alábbiak miatt:

1.) A felszíni hőmérséklete folyamatosan 500 fok körüli
2.) Atmoszférája szinte átlátszhatatlanul sűrű, savas, mérgező, kénnel telített. A kénsav magas koncentrációban cirkulál a magasabb és alacsonyabb rétegek közt az atmoszférában
3.) A felszíni légnyomás 90-szerese a földinek (ez brutális)
4.) Nagyon erős a sugárzás, mely pusztító erejű minden élőlényre nézve.
5.) Állandó félhomály uralkodik a felszínen, a látótávolság max 2000 méter.
6.) Jelentős a tektonikus mozgás, a Vénuszon is alig akad "nyugodt" terület, sok a Vulkán, a talajrengés és a gigantikus hegy. (A legnagyobb 11 ezer méteres, Maxwell-hegység)

Összességében egy savas, sugárzás alatt álló, tűzforró, félhomályos katlan az egész bolygó, nem alkalmas semmire sem.

csakférfi 2017.07.01. 17:46:20

@Sir lovag:
Nos azért magunkat sem nevezném civilizáktnak. Cssk a civilizációs fejlődés egy bizonyos lépcsőjén.
Talán az elsőn. A sok közül.
Azt nem tudtam hogy a föld alatt is van idegen faj.
Mégcsak nem is sejtettem.
:) :) nekem azért hihetelen. De próbálok barátkozni a gondolattal.
A gyíkembeteknél a multkor elakadtam.
:)
@Kovacs Nocraft Jozsefne: jobb ötlet a földünket rendbetenni. Meg a "népek" eszjárását. Amúgy Musk egy fokkal jobb mint Hawking.
Hihetően hazudik.
Csak egy álmodozó hisztis milliomos.
Asztrálisan akarja magát kilőni a marsra.
:)

2017.07.01. 17:53:24

@Sir lovag: Az ezzel foglalkozó fejezet a második részben van: youtu.be/D2NUXUzqpbk

Argus_ 2017.07.01. 17:53:44

@csakférfi: én aztán soha nem mondtam, hogy van idegen faj a föld alatt. :-) Bár ismerem a mondást, ami most manifesztálódottt, azaz: soha ne vitatkozott őrültekkel (és hülyékkel) mert a többiek esetleg összetévesztenek velük. :-)

Argus_ 2017.07.01. 17:54:24

@István Zsolt: egy kérdés: miért hiszed el, amit ez a sok videó állít????

2017.07.01. 18:03:05

@Sir lovag: Mert rendszerben állnak azokkal az ismeretekkel, amiket teljesen más területeken szereztem. Amúgy nem minden videót hiszek el, hisz te sem teszed és csak azokat fogadod el igaznak, amik szintén rendszerben állnak azzal, amit tudsz.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 18:07:05

@István Zsolt: csak videókat tudsz linkelni mint az összes többi konteós? Önálló gondolatod nincs?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 18:08:54

@István Zsolt: a "mi" rendszerünkre temérdek bizonyíték van (repülőgép, építészet, kémia, műanyagok, űrutazás, orvoslás) . A "te" rendszered pedig fantazmagória. Hát sajna ennyi, ne zokogj nagyon.

2017.07.01. 18:12:40

@enpera: A videókat még te is érted. Az önálló gondolataimat már közel sem biztos. Látszik, hogy C64-es voltál, Ákos zenéjében is végig benne maradtak azok az évek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 18:14:28

Én most is c64-es vagyok :) de már az cáfol téged meg wmikit, hogy ide tudtok kommentelni

2017.07.01. 18:14:53

@enpera: Az én rendszerem két világot vesz figyelembe, a tiéd csak egyet. A zokogás csak akkor tud alábbhagyani, ha arra gondolok, hogy meg fogsz egyszer lepődni. Ha maradsz ilyen gyík, csak a halálod pillanatában.

2017.07.01. 18:16:00

A Spectrum nem volt olyan csillivilli, ám közelebb állt az emberhez.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 18:18:31

@István Zsolt: nagyon jó vagy :) csak unalmas
A magadfajta mindig csak jósolgat, hogy majd világvége, majd ezmegaz, mert így megfoghatatlan :)

2017.07.01. 18:21:51

@enpera: Ha unalmas vagyok, nem lehetek jó!

A magamfajta nem jósolgat, hanem elmondja, hogy 2012 óta már 3 világvége volt, csak a tovább élő elemek ezt nem érzékelik, mert az agyuk csak az általuk ismert világot képes vetíteni a haláluk után is.

Ha rákattintottál volna a nevem mellett a linkre, biztosan nem a vallásos habókosság lenne az első, ami eszedbe jutott volna.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.01. 18:25:11

@István Zsolt: dextrose, te vagy az? :)
Három világvége volt? Szerintem meg egy sem. Döntetlen :-D

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.07.01. 18:25:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "4-500 C fokon? Amúgy 50-60GPa nyomás fölött lehet ilyen hőmérsékleten is jég"

Nem lehet, a víz kritikus hőmérséklete 378 C fok, ekkor már nincs folyadék fázis, szilárd meg pláne.

Punxsutawney Mormota 2017.07.01. 19:38:25

@BasilWaczak: Az a legkisebb gond. Régóta tudják, hogy a víz kiválóan elnyeli a kozmikus sugárzást. Dupla falu űrhajó van tervbe véve mindenkinél, és a falak között vízet tárolnának.

Kávészünet blog · http://kaveszunetben.blog.hu/ 2017.07.01. 19:56:27

Köszönjük a 9200 megtekintést és a 68 lájkot! Igyekszünk továbbra is érdekes témákat "találni"!

Dr. Nagy László 2017.07.01. 20:35:19

@MaxVal BircaMan HJCD: Nem kedves Birca, eddig még nem járt ember a Marson! Csak űrszondákat tudta letenni rá.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 20:59:08

@Dr. Nagy László:

Én nem értem esztet. Ha tagadjuk a behazudott Holdra szállást, az a baj. Ha leleplezzük a letagadott Marsra szállást, akkor meg az a baj. Ezeknek az okosaknak semmi nem jó.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.01. 21:01:41

@Punxsutawney Mormota:

És akkor egyben a frisshal-ellátás is meg van oldva.

Dr. Nagy László 2017.07.01. 21:24:11

@MaxVal BircaMan HJCD: Aranykorban???? Az mikor is volt szerinted?

csakférfi 2017.07.01. 21:50:38

@MaxVal BircaMan HJCD:
Bakker.
Nem is hallottam.
Atanykor.
Ember a marson.?
Azt sosem értettem hogy a mostani kor miért ennyire élhetetlen.
Merthogy az ókor. Középkor......stb.
Tudom hogy vannak problémák a társadalom és egyéni....cdaládi szinten.
Na de aranykor.

Dr. Nagy László 2017.07.01. 22:09:25

@MaxVal BircaMan HJCD: jaaaa. És mi is bizonyítja pontosan, hogy az őskorban erre képes volt az emberiség? :-)

Duplaxiii 2017.07.01. 22:09:46

Nem olvastam végig a kommanteket, de a posztoló tisztelje már a tudomány!
1969-ben nem (Neil Armstrong) járt a Holdon, hanem Edwin Aldrin is.
Tudományos témában minimum a pontosság.

Duplaxiii 2017.07.01. 22:15:04

Mostantól szombat az ilyen űrutazós, koloniálós posztoké lesz? Mert a címlapont ott egy másik írás is...
Egyébként lehet elmélkedni, de elég alacsony odd-a van annak, hogy Hold-bázis, majd Mars-bázis, és majd valamikor Europa-bázis.
A témával kapcsolatban meg rengeteg jó scifi olvasható.
Az 1966-ban kiadott Georgij Martinov A ​Föld nővére remekművében például atomhajtású rakátával mennek az emberek a Vésznuszra, ahol tenger, szárazföld, növények és élőlények vannak. És találnak egy elhagyott idegen űrhajót is...
Akkor tehát úgy gondolták, a Vénusz lakható.
Most a "szagértők" meg, hogy a Mars nem nagyon mert hideg meg kicsi meg hasonlók...

Túlélő ... 2017.07.01. 22:26:33

@Duplaxiii: mi köze ennek a sci-fi hez. Az utolsó Mars űrszonda 5 éve tökéletes leszállást hajtott végre a Marson, majd kőzetmintákat vett és hazatért. Az egészet dokumentálták, te is megnézheted a NASA honlapján (www.nasa.gov/mission_pages/msl/index.html)

A többszöri sikeres űrszonda landoltatás után elérhető közelségbe került űrhajókat is a MARSRA juttatni, humán kezelőszemélyzettel. Nem sok idő kell ehhez és sikerülhet. Mi ebben a sci-fi?

David Bowman 2017.07.01. 22:27:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Pedig igaza van. A napszelet is el kell téríteni.

David Bowman 2017.07.01. 22:32:25

Ez a jurta, vagy kupola alakú marsház nem lehetséges. A belső nyomás négyzetméterenként egy tonnával próbálja felemelni a tetőt. Minden földi szerkezet ellenkező irányú terhelésre van készítve. A legcélszerűbb még a cső alak.

Jakab.gipsz 2017.07.01. 23:12:02

Valamit nem értek.

Éspedig azt a teóriát amely szerint a nap szél elfújta a Marsi légkört, jó rendben, de akkor a Vénusz légkörét, miért nem fújta el, hol ott sokkal közelebb van a naphoz.

Alick 2017.07.01. 23:29:41

@Túlélő ...: Azért a hosszútávú létfenntartás nem kis feladat. Persze ha lenne olyan hajtóművünk, amivel egy hét oda, egy hét vissza, az változtatna a helyzeten.

Alick 2017.07.01. 23:32:48

@István Zsolt: Hubbard-ék is addig bonyolították a magyarázatokat, amíg a végén vallás lett belőle. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:29:04

@David Bowman:

"Pedig igaza van. A napszelet is el kell téríteni."

Látom, neked sem erősséged az értő olvasás, kiskócsag. Az a mondatom, hogy

"...a mágneses tér csak jóval kisebb mértékben: az főleg a Napból érkező töltött részecskék eltérítéséért felel. "

nem épp a napszél ("a Napból érkező töltött részecskék") eltérítéséről szól?

Komolyan nem értem, mi a faszért nem lehet legalább egyszer elolvasni, amire válaszolsz. Tanulj meg olvasni, utána okoskodj.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:32:29

@Jakab.gipsz:

"de akkor a Vénusz légkörét, miért nem fújta el, hol ott sokkal közelebb van a naphoz."

Az nehezebb molekulákból áll, azokat nem tudta annyira elfújni. Amit tudott, pl. szabad hidrogén, azt elfújta a (nap)szél, Margaret Mitchell után szabadon.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:37:53

@Túlélő ...:

Ebben az a sci-fi, hogy sokkal nagyobb távolságra kell küldeni az űrhajót. Ha megnézed a rakétaegyenletet, abból kiderül, hogy minél nagyobb a payload és minél nagyobb a szükséges delta v, annál hatványozottabban nagyobb arányt kell képviseljen a teljes tömegben a hajtóanyag. Georgij Martinov sem véletlenül atomrakétáról ír: azzal kb. 2-szeres specific impulse érhető el, mint a kémiai meghajtással.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.02. 07:40:30

@MaxVal BircaMan HJCD: bizonyíték, hogy az özönvíz megtörtént, volt előtte ez az "aranykor" és ők a Marsra mentek?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:45:31

@David Bowman:

Látom, nemcsak az értő olvasással van problémád, hanem az értelmi képességeiddel is nagy gondok vannak.

Először is semmi szükség a Marson a földivel egyenlő légnyomást létrehozni a lakóépületben. A lényeg az oxigén parciális nyomása, az kisebb légköri nyomáson is biztosítható. Persze nitrogén vagy más inert gáz azért fog kelleni, nehogy egy szikrától berobbanjon az egész kóceráj, de nem kell 1 atmoszféra.

Másodszor meg nem a cső, hanem a kupola alak a legstabilabb statikailag. Az épület súlya még a marsi gravitáció mellett is képes ellensúlyozni a csökkentett légnyomást, na meg az anyagot is bizonyára összeragasztják legalább valami jóféle pillanatragasztóval. :D De még az is lehet, hogy más módon is gondoskodnak a szerkezeti stabilitásról, ki tudja, állítólag létezik két olyan mérnöki tudományág, hogy statika meg anyagszerkezettan.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:55:05

@enpera:

Az ősi marsi emberi civiláció legerősebb bizonyítéka az, hogy a Mars most olyan kopár és kietlen, mint amilyen.

Az a helyzet, hogy Atlantisz egy rendkívül fejlett műszaki civilizáció volt, Atombombával is rendelkeztek, ezzel pusztították el magukat. Erről részletes történelmi beszámolót olvashatsz egy másik sci-fiben: E. E. "Doc" Smith: Triplanetary c. könyvében (Lensmen sorozat 1. kötet).

Az önpusztítás előtt az atlantisziak telepeseket küldtek a Marsra, akik a miénkénél sokkal hatékonyabb eljárással terraformálták a Marsot. A teljes atompusztulás előtt már pár ezer atlantiszi élt a Marson, ők igen gyorsan belakták az egész Marsot. Sajnos ugyanabba a jibba estek, mint mi most, az ipari tevékenységükkel tönkretették a bolygót. A felszín alá vonultak, ők azok a felszín alatti marslakók, akikről itt mások már írtak. Genetikailag teljesne átalakították magukat, már nem is hasonlítanak egykori ember őseikre.

A felszaín alá vonulás után a felszínről eltüntették létezésük minden nyomát, nehogy később bárki kutasson utánuk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 07:58:10

Elfelejtettem megemlíteni, hogy az atlantisziak marsi tevékenységét nem az említett sci-fiben találod meg, azt a saját kutatásaim derítették ki.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 09:01:40

@enpera:

Ez nem vicc! Akár egy sci-fi alaptörténete is lehetne.

Kávészünet blog · http://kaveszunetben.blog.hu/ 2017.07.02. 10:46:05

Sajnos a végén már a kommentek elkanyarodtak az értelmetlenségek (trollkodások) felé, azért köszönjük a 11500 -as olvasottságot és a 73 lájkot!

steery 2017.07.02. 11:47:47

@Chris Kyle: Csak az a néhány vidék ilyen, ahol jártak már űrszondáink. Pont ez a lényeg: hogy nem tudjuk, tényleg mindenhol ilyen-e? Ha egy földi vulkán közelében szállna le egy földönkívüli űrszonda, a küldői joggal hihetnék azt, hogy nem valami jók a felszíni körülmények ezen a bolygón. Legalább 100 pontra kéne szondákat küldeni és évekig méregetni a felszíni viszonyokat, hogy megbizonyosodjunk róla, ténylegesen mi a helyzet odalent. Ahogy azt jelenleg a Marssal tesszük.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 12:08:50

@steery:

A felszínre leszálló szondák landolási helyét műholdas felderítésel szokták meghatározni. Nem csak úgy random szállnak le ott, ahol épp elfogy az üzemanyag.

Master. 2017.07.02. 14:40:48

@steery: ez azért hülyeség mert a sugárzásértékek, a légköri nyomás és hőmérséklet nem változik 100 kilométerrel arrébb hasonlóan az atmoszféra kénsavasságához. Ezek a bolygófelszínen adottak. A hőmérséklet persze bizonyos határok közt változhat de nem vagyunk beljebb azzal ha a mondjuk találunk helyet ahol 500 fok helyett 300 fok a hőmérséklet.

Master. 2017.07.02. 14:51:05

... a Vénuszon az atmoszféria nyomása mindenhol 90 szerese a földinek

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 14:55:24

@Chris Kyle:

Ha lennének a Vénuszon igen magas hegyek, akkor talán egy-egy csúcson lehetne 30-40 atmoszféra is a nyomás. Ez kb. annyi segítség lenne, mint találni olyan helyet, ahol - mint valaki fentebb írta - 500 helyett "csak" 300 fokos a hőség.

De valószínű, hogy nagy az erózió, így nincsenek magas csúcsok.

2017.07.02. 15:07:26

@Alick: Igen, elgondolkodtató amit írtál. Kicsit gondolkoztam ezen és arra jutottam, hogy:
a.) Hubbard gondolkodásában nem biztos, hogy eleve ott szerepelt, hogy ebből soha ne lehessen vallást csinálni, én még garanciákat is beletettem
b.) Lehet, hogy okosabb vagyok nála

- Hozzád is leszállt az Úr, hogy lediktálja törvényeit?
- Velem nem történt ilyesmi, de szívesen odaszállok bárkihez törvényeket diktálni.

2017.07.02. 15:22:11

@enpera: Kérdezz rá és azt fogja mondani, hogy nem. Ugyanis pár fatális véletlennek köszönhetően a tudatom a 42. dimenzióig repült, emiatt cirka 15 évet ültem itthon egy olyan mélytransz meditációban, amit Tibetben sem mernek megcsinálni. Most térek vissza és az a gáz, hogy totál ateistaként azzal kellett szembesülnöm, hogy ráismertem magamra régi vallási anyagokban. Közben azért elég vicces alkat is vagyok, ami könnyen lehet teológiai probléma is, bár nem tudom, nem vagyok teológus. Az a pár fránya fejreesés és erre a hardveres tuningra még jött pár beavatás (szoftveres tuning) és most itt állok vízöntőként egy olyan probléma előtt, hogyan kezeljem le a teljhatalmat. Úgy gondolom, sikerült az informatikai szemlélettel (elmenypark.net), a vicces alkat a Rémek mint Mi! blogon fut (remekmintmi.blogspot.hu), a komolyság kísérleteim pedig a misztergad.blogspot.hu blogon mennek. A visszatéréskor kerültem abba a helyzetbe, hogy foglalkoznom kell a Mars problémájával, de azt ugye remélem mindenki megérti, hogy nem nyithatok azzal itt, hogy gondolatkommunikálok velük (is). Ugye hivatalosan nem is léteznek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.02. 18:19:59

@István Zsolt: gyenge kezdő vagy. Én múltkor szíriuszi gyíkemberekkel meditáltam, és átestem a 48-as dimenzióban. Ott óriásepret kapáltam a Vénuszon. Tanulhatnál még.

2017.07.02. 18:28:50

@enpera: Akkor gyenge kezdőként jogom van ahhoz, hogy ne kommunikáljak tovább ilyen felkészült és okos emberekkel, mert még elmegy az önbizalmam és soha nem leszek olyan nagy ember, mint te! :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.02. 19:04:33

@István Zsolt: szívesen tanítalak, a kéreg alatti civilizációnak is én mutattam meg a tűz titkát pl

2017.07.02. 19:49:37

@enpera: Azt az embertől nem tudják elvenni, amit tanult. Azért az egy kis gyanút kelt, hogy tudtommal sokkal fejlettebb technológiával rendelkeznek és tőled tudták meg a tűz titkát, de láttam már ennél furább dolgokat is. A legjobb az lenne, ha összegyűlnénk páran és mindenki előadná tudását. Azokat összevetve biztosan mindenki több lesz, mint volt pár információval.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.02. 20:06:30

@enpera:

Ne akadj fenn ezen, azok ott a kéreg alatt LED-fényforrásokkal világítottak és indukciós főzőlapokkal főztek. Tűzre nem volt szükségük. Most aztán kidobták a LED-et és az indukciós főzőlapot, helyettük gyertyával világítanak és sparherden főznek. Ez a technikai haladás!

2017.07.03. 08:30:31

@Alick: Bár sok isten szerepel a Színpadon, Istent továbbra is önmagadban találod. :)

Vaki Vaki 2017.08.23. 23:49:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: " a kupola alak a legstabilabb statikailag. Az épület súlya még a marsi gravitáció mellett is képes ellensúlyozni a csökkentett légnyomást"

Rossznyelvek szerint a legtakarékosabb megoldás (amit oda lehet vinni) egy könnyű műanyag kupola (egy "lufi") amit felfújnak majd marsi talajjal befedik.
Egyszerű, praktikus, vagyis megvan a felső tömeg és nem "pukkan" ki :)

Vaki Vaki 2017.08.23. 23:56:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ez nem vicc! Akár egy sci-fi alaptörténete is lehetne."

Nem tudom ismered-e ezt a -még hetvenes évekből származó, legalábbis én így tudom- dumát:

- Ha nem lenne isten, ki kellene találni!
- Hát ezt tették az emberek. :)

Jó sci-fi lenne? Az is :)

Én meg láttam egy dokumentum filmet, amiben a nácik a holdra költöztek, a hold túlsó ("sötét" oldalára), horogkereszt alakú épületet építettek a holdon, ls onnan tervezték a föld visszahódítását.

:)

Vaki Vaki 2017.08.23. 23:58:39

@Vaki Vaki: [https://hu.wikipedia.org/wiki/Iron_Sky] :)

Vaki Vaki 2017.08.24. 00:03:22

@Kávészünet blog: "A Földön kívüli értelmes élet lehetősége témához: kaveszunetben.blog.hu/2017/07/02/letezik_ertelmes_elet_a_foldon_kivul"

Woody Allan után szabadon:

Az igazi kérdés az az, hogy létezik-e értelmes élet a Földön! :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.08.24. 10:18:08

@Vaki Vaki:

Ezt a filmet én is láttam, kva jó!

Woody Allennek meg - mint legtöbbször - igaza van. :D

efi 2017.11.08. 21:28:44

Az utolsó és legfontosabb kérdés illetve megállapítás mégis csak lemaradt innen is és más hasonló témájú cikkeben is. Akármennyire is tesszük tönkre a Földünket, még mindig nagyságrendekkel élhetőbb marad még akkor is, mint a Mars, ahova még ráadásul el is kellene utazni. A hőmérséklet lehet, hogy +50 fok lesz nyaranta, de legalább nem -100. A levegő lehet, hogy nem lesz belálegezhető lesz, de lesz benne kinyerhető oxigén. A víz lehet, hogy szennyezett lesz, de megtisztítható. A gravitáció meg nem is fog változni.
A Földön kell tehát a fenti rajzokon szereplő építményeket megépíteni!
A valós ok, ami az ilyen kitelepítéseket feszegeti, az az a félelem, hogy itt a Földön majd nem lehet majd eltartani azt a 10 mrd embert. Lehet, hogy a felének már nem lesz helye. Sőt, szinte biztos. Rossz hírem van viszont: ha a Marsra megyünk, akkor a 99%-ának nem lesz.
süti beállítások módosítása